Hoe gezond zijn aardbeien?

Ze zijn er weer: aardbeien! Heerlijk toch dat de lente er weer is. Mooi zonnig weer. De natuur is op zijn mooist met al die bloesem en knopjes. In de winkels zie je de heerlijke, rode zomerkoninkjes al weer liggen. Voor mij een teken dat het voorjaar begonnen is. Aardbeien zijn wereldwijd populair. Wij eten geteelde rassen, die meestal wat groter zijn dan de wilde variant. Beiden zijn eetbaar. Een aardbei is niet meer zomaar een aardbei. Je kunt zo’n twintig verschillende rassen kweken, die ieder zijn eigen specifieke kenmerken hebben. Het eten van deze rode vruchten is werken aan je gezondheid. Waarom? Ik zal het je vertellen.

Geheugen

In aardbeien zitten veel anti-oxidanten, namelijk flavonoïden. Daar is het lichaam heel blij mee. Dit stofje bevordert namelijk nieuwe verbindingen tussen de hersencellen, blijkt uit onderzoek met muizen. Door deze verbindingen werkt ons geheugen beter.

Veroudering

Dat klinkt misschien helemaal als muziek in de oren. Ook dit komt weer door de anti-oxidanten. Deze flavonoïden beschermen de membranen van onze zenuwen tegen infecties en veroudering.

Vetverbranding

In de zomerkoninkjes zitten nog meer goede stofjes. Onder andere anthocyaan. Dit stofje klinkt niet zo vriendelijk, maar is wel reuze handig als je wat overtollige vetrolletjes kwijt wilt.  Anthocyaan stimuleert namelijk de vetverbranding.

Bot-aanmaak

Aardbeien zijn rijk aan vitamine K, kalium, mangaan en magnesium. Dit zijn nu net de stofjes die we nodig hebben voor de gezondheid van onze botten.

Ogen

Nog meer goed nieuws over dit fruit. In aardbeien zit ook betacaroteen, de voorloper van vitamine A. Deze vitamine is belangrijk voor een goed gezichtsvermogen. Overigens hebben onderzoeken aangetoond dat drie tot vijf porties van deze vrucht per de dag de kans op macula degeneratie (netvliesveroudering) verkleint.

Allergie

Aardbeien bevatten veel quercetine. Dit staat bekend als een natuurlijk antihistaminicum, wat betekent dat je minder snel reageert op bijvoorbeeld stuifmeel.

De vruchten staan wel in een kwaad daglicht, omdat ze flink bespoten worden. Eet ze daarom het liefst biologisch of kweek ze zelf in potten in de tuin. En als je ze toch zelf kweekt, vergeet dan niet ook het blad te benutten. Hier kun je namelijk heerlijke thee van zetten. Gekneusd aardbeiblad bevat weer veel looistoffen, die je prima kunt gebruiken bij wondjes.

Tenslotte geef ik je nog een lekker recept. De meesten van ons eten ze op brood, als toetje of in ijs. In een salade zijn ze ook erg lekker. Bijvoorbeeld met ezelsoren.

Ezelsoren met aardbeien

2 handjes ezelsoren
Half bakje aardbeien
50 gram zachte geitenkaas
Appelazijn en olijfolie

Meng de ezelsoren, aardbeien en geitenkaas door elkaar. Besprenkel het met wat appelazijn en olijfolie. Smullen maar.

Wil je meer recepten met aardbeien? Leen dan eens het boek Gezond uit de moestuin-Aardbeien van Lehari Gabriele. En neem ook eens een kijkje in de catalogus van de nieuwe bibliotheek, waar nog veel meer boeken over aardbeien te vinden zijn.