Weg met de jetlag!

Reizen, daar zijn veel mensen dol op! En reizen naar verre landen is bijzonder. Maar die vreselijke jetlag … die kan je echt gestolen worden. Wat kun je eraan doen?

Hoe ontstaat nu eigenlijk een jetlag?

Ons lichaam bezit een biologische klok met een 24-uurs ritme. De hypothalamus, een klein gebiedje in de hersenen, ‘vertelt’ het lichaam hoe laat het is en wat er moet gebeuren. Het is eigenlijk een soort alarmbel die afgaat als we het koud of warm hebben, moeten slapen, dorst hebben, of dat er gegeten moet worden. De oogzenuwen spelen hierbij een belangrijke rol. Zij vertellen aan de hypothalamus of het buiten donker is of licht. Als je door verschillende tijdzones gaat vliegen, vertellen je ogen bijvoorbeeld dat de zon fel schijnt, terwijl jouw lichaam denkt dat het slaaptijd is. De hypothalamus raakt in de war en eigenlijk raken daarmee alle lichaamscellen van slag.

Welke klachten kan ik krijgen van een jetlag?

  • Slaaptekort
  • Vroeg wakker worden
  • Moeilijk in slaap kunnen komen
  • Duizeligheid
  • Hoofdpijn
  • Vermoeidheid
  • Spijsverteringsproblemen
  • Prikkelbaarheid
  • Geen zin in eten

Welke voedingsmiddelen kunnen helpen om de biologische klok weer te herstellen?

1. Havermout

Het resetten van de biologische klok gaat sneller als de insulinewaardes in het bloed wat hoger zijn. Door het eten van koolhydraten stijgt het bloedsuikergehalte en gaat de alvleesklier insuline maken. Nu is het niet de bedoeling om iets zoets te eten. Daar raakt de alvleesklier overwerkt van, omdat het heel snel insuline moet maken. Een langzame koolhydraat zorgt voor een langzame stijging van insuline. Als je in de ochtend aankomt op de plaats van bestemming is een ontbijtje met havermout een prima hulpmiddel om de biologische klok weer gelijk te zetten.

2. Kersen, gojibessen en gember

Deze vruchten bevatten melatonine. Dit hormoon regelt het slaap- waakritme. Is er veel melatonine aanwezig, dan gaan we slapen, is er weinig melatonine dan worden we wakker. Door kersen, gojibessen of gember te eten, verhogen we het melatonine-gehalte in het lichaam en herstellen we de biologische klok. Dit helpt natuurlijk alleen als je aankomt in de avond of nacht.

3. Bananen

Bananen zijn rijk aan magnesium en tryptofaan. Magnesium is een mineraal dat zorgt voor ontspanning. Zowel voor de spieren als de geest. Tryptofaan wordt in het lichaam omgezet in melatonine.

4. Kipfilet

Aangekomen op de vakantiebestemming wil je je energie niveau natuurlijk op peil houden. Het lichaam heeft daarvoor eiwitten nodig, samen met koolhydraten. Vette eiwitten maken je moe en slaperig. Kies daarom voor een magere eiwit zoals kipfilet (of vis).

5. Vocht

Misschien wel het belangrijkste advies. Zorg ervoor dat je gehydrateerd blijft! Te weinig vocht zorgt ervoor dat je uitdroogt. Hiervan raakt je biologische klok helemaal van slag. Het vocht mag niet van koffie of alcohol komen. Koffie verstoort het slaap-waakritme en alcohol zorgt voor uitdroging. Wil je toch een kopje koffie drinken? Neem er dan gewoon een flink water naast.

Met deze tips zul je snel herstellen van de jetlag. Ik wens jullie een goede reis!

Meer weten? Lees dan eens het boek Leef en eet volgens je oerritme en word fit, slank en gelukkig.