Biblyo bestaat nu 1 jaar, maar wat is Biblyo eigenlijk?

Biblyo.nl, de site waar je nu dit artikel leest, is een contentplatform waarop bibliothecarissen en andere experts hun kennis en ervaring delen aan de hand van blogs. Een plek waar je verrassende informatie, boeken en advies kunt vinden op het gebied van Cultuur & Literatuur, Film & Muziek, Technologie en Lifestyle. Een bibliotheek in moderne digitale stijl van- en door bibliothecarissen.

De aanleiding

In de digitale wereld word je met het invoeren van een zoekopdracht al snel overspoeld door de veelheid aan digitale bronnen en kanalen. Deze bronnen en kanalen zijn dan ook nog eens geoptimaliseerd voor jouw zoekopdracht en vaak van bedenkelijk allooi. Zoekmachines en socialmediaplatformen gebruiken namelijk zelflerende algoritmes om de resultaten uit je zoekopdracht of activiteitenstream in hoge mate te personaliseren. Daardoor zie je meer van hetzelfde; je raakt al gauw verstrikt in je eigen filterbubbel. Biblyo probeert dit te doorbreken door bibliothecarissen een digitaal platform te geven waarop zij hun kennis aan de hand van korte blogs kunnen etaleren. Hiermee slaan wij een brug tussen de omvangrijke (e-)collectie van de bibliotheken, online informatiebronnen en digitale activiteiten.

Hoe Biblyo begon

Biblyo startte in 2016 als innovatief initiatief van het Digital Lab, de innovatie-afdeling van de nieuwe bibliotheek. Aan de hand van de LEAN start-up methode van Eric Ries, probeerden wij onze hypothese te valideren: “Bibliotheekgebruikers zijn op zoek naar duiding, context en aanbevelingen op basis van de bibliotheekcollectie.” Aan de hand van relevante maatschappelijke ontwikkelingen proberen wij onze collectie op digitale wijze onder de aandacht te brengen.

Workshops

De bibliothecarissen, teammanagers en directie deden mee aan drie intensieve schrijfworkshops onder begeleiding van de professionele copywriter en oprichter van House of Content, Bas van Veen. Ruim dertig collega’s maakten zo al schrijvend en bloggend kennis met contentmarketing. Zij gingen gezamenlijk op zoek naar persoonlijke (collectie) kennis en kunde. Wat is je expertise? Hoe verzamel je input? Maar ook: hoe valideer je bronnen en hoe schijf je een tekst voor het web? Welke zoekwoorden pas je toe? En tot slot, hoe vind je een publiek voor je blogs?

Hoewel bibliothecarissen (net als marketeers) veel verstand hebben van boeken (dan wel marketing), wil dat niet meteen zeggen dat zij ook vaardige bloggers zijn. Wij moesten dus een flinke ontwikkeling doormaken. Terugblikkend daarop kunnen we concluderen dat wij aan de hand van ‘trial and error’ waardevolle ervaringskennis hebben opgedaan. De eerste paar blogs; ‘de bibliotheek is de zee en jij bent de kapitein’ en VR voor jou! zijn stille getuige van ons leerproces. Groeien doet soms pijn.

Is Biblyo.nl een succes?

Nu, bijna een jaar na dato, maken wij de tussenstand op. Met 160.000 bezoekers, bijna 60.000 unieke gebruikers en 20.000 doorverwijzingen via social media hebben wij een hoop geleerd. In de eerste plaats kunnen wij stellen dat de bibliotheekgebruikers en volgers op social media (semi) inhoudelijke posts waarderen. De interactie is hoog op zowel de socialmediaposts én op de artikelen op de site biblyo.nl zelf. Hiermee zetten wij een belangrijke stap richting het oprichten van zogenaamde ‘communities of interest’.

Screenshot 2017-07-18 at 12.44.45

Influencers

Bloggende bibliothecarissen krijgen met regelmaat berichtjes en reacties op hun blogs, wat tot interactie leidt. De eerste voortekenen van ‘influencer marketing’, waarbij de bibliothecaris de influencer is: “Deze kinderboeken zijn de moeite waard, lezen dus!” Het gedachtegoed van David Lankes – de community librarian – lijkt daarmee in de praktijk vorm te krijgen. De hamvraag is natuurlijk of de hypothese die ten grondslag lag aan het Biblyo-experiment gevalideerd is of niet. Oftewel: zitten gebruikers te wachten op blogs van bibliothecarissen? Het antwoord daarop is volmondig: ‘Ja!’. Daarom gaan we Biblyo.nl naar een hoger plan tillen, met steun van de VOB (Vereniging Openbare Bibliotheken). Dankzij een subsidie uit het meerjarige innovatie programma route 2020 kan Biblyo naar de volgende fase: uitbreiding.

Daarover in een volgend artikel meer! Hoe ervaar jij Biblyo? Welke onderwerpen zou je nog graag terug willen zien komen?