Waarom zijn we moe?

Je hoort het veel om je heen. Het lijkt wel alsof iedereen moe is. Een nachtje goed slapen doet vaak wonderen. Maar soms lukt zelfs dat niet goed meer. Dan kunnen onderstaande klachten ontstaan:

  • Slaperigheid (het plots in slaap vallen overdag)
  • Irritaties
  • Depressies
  • Duizeligheid
  • Gebrek aan eetlust
  • Problemen van het maag/darm kanaal
  • Verhoogde vatbaarheid voor virussen en bacteriën

Vermoeidheid kan veel oorzaken hebben. Er kan een lichamelijke oorzaak zijn, zoals bijvoorbeeld een allergie, een acute of chronische infectie, door gebruik van bepaalde geneesmiddelen of een schildklier die niet optimaal werkt.

moe

Auto

De oorzaak kan zeker te maken hebben met eten en voedingsgewoonten. Laten we ter vergelijking eens een  auto nemen. Een auto kost geld. Je moet benzine kopen, want op water kom je niet ver. Er moet ook onderhoud gepleegd worden. Soms heb je nieuwe ruitenwissers nodig, nieuwe banden of moet de boel eens lekker gesmeerd worden. Hier heb je allemaal geld voor nodig.

Energie

Maar nu het lichaam. Een lichaam moet gevoed worden om te kunnen presteren (benzine), maar moet ook onderhouden worden (smeerbeurt). Elke minuut vinden er miljoenen reacties plaats in het lichaam. We moeten ademen, repareren, vervangen, warm blijven, verteren etc. Krijgen we niet voldoende voedingsstoffen binnen, dan zullen we nog wel genoeg energie hebben om in leven te blijven, maar niet meer voor herstel. We krijgen als het ware achterstallig onderhoud in ons lichaam, waardoor we vermoeid worden. De oplossing is om te zorgen voor volwaardige voeding, die voldoende energie levert, maar ook voldoende voedingsstoffen voor het onderhoud.

Welke voeding is belangrijk voor je als je moe bent?

Eiwitten

Dit zijn de bouwstoffen voor het lichaam.  Alle organen en spieren bestaan uit eiwitten. Die maken we zelf. Een eiwit bestaat uit aminozuren. In het menselijk lichaam komen twintig verschillende aminozuren voor. Hiervan moeten we er acht via de voeding naar binnen krijgen, die kunnen we niet zelf maken. Dit zijn essentiële aminozuren. De andere twaalf aminozuren kunnen we wel maken met hulp van de essentiële aminozuren. Het is belangrijk om verschillende eiwitbronnen per dag te gebruiken. Op die manier heb je de meeste kans om alle essentiële aminozuren naar binnen te krijgen.

Een ander groot voordeel van eiwitten is dat ze moeilijk te verteren zijn. Dat betekent dat je gedurende een aantal uren steeds een klein beetje energie krijgt terwijl het eiwit verteerd wordt. Dat is handig als je last van vermoeidheid hebt.  Eiwitbronnen zijn: eieren, vlees, kip, vis, noten, kwark, bonen en vegetarische vleesvervangers.

B vitamines

We kennen maar liefst dertien verschillende B-vitamines. Deze belangrijke voedingsstoffen zorgen er bijvoorbeeld voor dat de rode bloedcellen aangemaakt kunnen worden. Deze bloedcellen zorgen voor het zuurstoftransport. Ze voorzien alle weefsels en organen van zuurstof. Dat is nodig, anders kan er niet gefunctioneerd en gerepareerd worden. Verder zijn ze belangrijk voor een gezonde huid, haar en nagels; voor de stofwisseling en het gezond houden van het zenuwstelsel. Ook zorgen deze vitamines ervoor dat de cellen energie kunnen produceren. B-vitamines zitten in: volkoren producten,  lever, noten,  groene bladgroenten, yoghurt en natuurlijk biergist.

IJzer

Ook zo’n belangrijk mineraal. IJzer is nodig om ons immuunsysteem goed te laten functioneren. IJzer is nodig om hemoglobine (de rode kleurstof van het bloed) te maken.  We moeten zorgen voldoende hemoglobine in het bloed, omdat dit stofje zuurstof aan zich bindt en zich door het lichaam verspreid. Zuurstof hebben we nodig om goed te kunnen verbranden, waardoor we weer energie krijgen. IJzer vind je in vlees, groene groenten (spinazie!) en volkoren producten.

Magnesium

Dit stofje hebben we voor wel 400 verschillende reacties in het lichaam nodig! Het wordt gelijk duidelijk dat we moe worden als we niet genoeg magnesium naar binnen krijgen. Er worden dan 400 processen verstoord. Dit mineraal is nodig voor een goede prikkeloverdracht, zodat cellen met elkaar kunnen communiceren. Magnesium speelt een hele belangrijke rol bij het vrijmaken van energie. Magnesiumrijke producten zijn: bananen, noten, pure chocolade, groenten en kwark.

Vocht

Drinken, drinken, drinken. Zo belangrijk! Ons lichaam bestaat voor 80% uit vocht. Het is het transportmiddel van het lichaam. Zonder vocht kan de vertering heel slecht plaatsvinden.  Het is belangrijk om naast koffie en thee nog minimaal 1,5 liter water extra te drinken. Een vermoeid lichaam is ook een dorstig lichaam.

Conclusie

Vermoeidheid kan zeker veroorzaakt worden door gebruik van een onvolwaardige voeding.  We hebben voedingsstoffen nodig voor onderhoud en reparatie. Ook zorgen voor voldoende vocht levert een goede bijdrage aan de bestrijding van vermoeidheid.

Meer lezen over dit onderwerp? In de nieuwe bibliotheek kun je de volgende boeken lenen: Fit en boordevol energie! en Bijnieruitputting.