Ben jij verslaafd aan social media? #OnOffline deel 2

Jongeren tussen de 18 en 25 jaar vinden dat social media geen grote rol in hun dagelijks leven spelen. Dat terwijl zij gemiddeld 1 tot 3 uur van hun tijd op verschillende social media platformen besteden. Dit doen zij onder andere om in contact te komen en te blijven met vrienden, familie en kennissen. Toch heeft de tijd die de jongeren online besteden negatieve gevolgen. Zo vertellen de jongeren dat het niet veel goeds doet voor hun nachtrust, concentratievermogen of prestaties. Daarnaast zegt 1 op de 6 jongeren dat hij of zij verslaafd is aan social media. Meiden geven vaker aan dat zij verslaafd zijn, dan jongens. Dit komt omdat zij bang zijn iets te missen. (Bron: CBS ).

Balans!

Van deze feitjes schrikken we. Dit is iets dat wij tegen willen gaan. En daarom willen we laten zien hoe het anders kan. Hoe je online leven je offlineleven kan versterken. En hoe beide (on- en offline) in balans kunnen zijn. Hoe houd je de balans? Wij geven je een paar tips.

Tips om jouw #OnOffline gebruik te reguleren (en balanceren)

Tip 1

Stel jezelf de volgende vragen:
1. Is er iets waarvoor ik bang ben om het te verliezen, wanneer ik offline ben? Zo ja, wat is dit dan?
2. Wat voelt er fijn aan online zijn en wat wil ik anderen graag laten zien? Heeft dit een toegevoegde waarde?
3. Wat wil ik bereiken met online actief zijn? Noem hierbij je drie belangrijkste doelen.

Doe nadat je de bovenstaande vragen hebt beantwoord de volgende oefening: Neem drie minuten de tijd om een blaadje vol te schrijven met alles wat jij uit het internet haalt of wil halen. Markeer vervolgens de belangrijkste woorden, die de meeste waarde hebben voor jou. Schrijf vervolgens daaronder op hoeveel tijd je daaraan wil besteden in de week.

Met behulp van deze oefening wordt jouw gebruik van het internet en de onlinewereld, doelgericht en nuttig.

Tip 2

Weet hoeveel tijd je online bent. Er bestaan apps, zoals Moment, die meten hoeveel tijd je online doorbrengt. Deze app houdt bij hoeveel tijd je doorbrengt op welke app. Het mooie van zo’n app is, dat je ook een limiet kan instellen. De app geeft jou dan een seintje met bijvoorbeeld: ‘je hebt nu 8 uur in totaal op je telefoon gespendeerd’.

Tip 3

Zet je notificaties uit. Door je notificaties uit te zetten, ben je minder snel geneigd om bij iedere notificatie op je telefoon te kijken. Dit zorgt weer voor focus en dan bepaal je zelf wanneer je op je telefoon wil kijken. In plaats dat de notificaties dit bepalen.

Tip 4

Zet je telefoon op vliegtuigmodus. Op momenten dat je lekker uit eten bent, een film kijkt of hebt afgesproken met een vriend of vriendin, dan heb je je telefoon eigenlijk niet nodig. Dit is zo’n moment waarop je je vliegtuigmodus aan kunt zetten. Ook dit zorgt weer voor focus, dit keer op sociale interactie in real life.

Tip 5

Neem je telefoon niet meer mee naar de slaapkamer. Spendeer je tijd aan het lezen van een boek of besteed tijd aan het praten met je partner. Hierdoor slaap je ook nog eens beter.

Tip 6

Creëer je eigen regels. Daarmee bedoelen we dat er geen specifieke regels zijn voor #OnOffline. Iedereen kan namelijk zelf bepalen wanneer hij/zij online (of offline) is. Bedenk voor jezelf hoeveel tijd je online wil spenderen en waarom je die tijd wil besteden.

Bedenk ook welke tools, apps en sociale media je gebruikt en voor welke reden. Helpen ze jou dichter bij je doel brengen? Of leiden deze alleen maar af?

verslaafd aan social media? #OnOffline

Heb je zelf nog tips?

Wij hopen dat je met deze tips jouw leven in balans kunt krijgen op het gebied van #OnOffline. Heb je zelf een tip om in balans te zijn tussen het online- en offline leven? Laat het ons weten in de comments, of stuur een mail naar onoffline@gmail.com. We zijn benieuwd!