Susan Smit en ‘de eerste vrouw’

Laatste weekend van augustus. Zaterdagochtend al vroeg met J. in de trein op weg naar de Uitmarkt in Amsterdam. Andere jaren keek ik een week van te voren al in de agenda om te zien wie er met wat op welke plek te zien of te horen was. Dit jaar niet. Druk, net als ieder ander en we zouden wel zien wat er te beleven viel. Op één ding na. Toevallig had ik enkele dagen eerder ter voorbereiding van de literaire talkshow ‘Schrijvers on Stage’ de website bezocht van Haro Kraak.

Twee vliegen in één klap

Nieuwsgierig naar de vermelding van zijn optreden in de nieuwe bibliotheek klikte ik de agenda open en zag dat hij aan het eind van de middag op de Uitmarkt geïnterviewd zou worden. Dat bood een mooie gelegenheid alvast kennis te maken met deze debutant. Hij zou tenslotte optreden naast de gevestigde auteur Susan Smit. Hoe toevallig dat de volgende schrijver op het programma Susan Smit bleek te zijn. Ha, mijn dag kon al niet meer stuk. Twee vliegen in één klap.

Lekhoofd

Zo gebeurde het dat J. en ik na een aantal voorstellingen waarvoor je een uur in de rij moet staan, besloten dat het tijd werd om naar de boekentent te gaan voor het interview met Haro Kraak. Een kwartier voor aanvang en er was nog geen mens te bekennen. Hadden we ons vergist in de tijd? Zeker niet! Door de enige aanwezige werden we uitgenodigd om vooral plaats te nemen. Vijf minuten voor aanvang … Er komt nog een vertwijfelde gast binnen. Maar dan komen er twee vlotte jonge mannen binnen, de schrijvers, met in hun kielzog een kleine schare fans. Niet druk, maar een interview dat je nieuwsgierig maakt naar deze jonge debutant.  Zijn eerste roman Lekhoofd verschijnt 8 september en een week later is hij onze gast bij ‘Schrijvers on Stage’.

harokraak

Susan

Een uur later is het de beurt aan Susan Smit. Onder de indruk van haar lange, slanke verschijning in een bevallig jurkje van zwart kant, betreedt zij het podium. Deze blonde dame heeft geen aanbeveling meer nodig.  Zij trotseert de hitte in de tent en vertelt ons het verhaal achter ‘De eerste vrouw’, haar nieuwe roman die begin oktober verschijnt. Het is een meeslepende, op feiten gebaseerde roman over de stormachtige liefde tussen twee van de grootste filmsterren van de twintigste eeuw, Lou Tellegen en Geraldine Ferrar.

Stomme film

In de periode waarin deze affaire speelt, spreken we nog over de ‘stomme film’ en het handjevol filmsterren was wereldwijd beroemd. Des te opmerkelijker dat Geraldine, de diva van de internationale operahuizen, had gezworen nooit te trouwen. Zij koos voor autonomie en vond haar werk en eigen ontwikkeling belangrijker dan een man en een gezin.

Hartenbreker

Hij was de vechter, de gokker, de hartenbreker met het engelengezicht die furore maakte op het toneel. Samen vormden de Amerikaanse Geraldine Ferrar en de Nederlander Lou Tellegen één van de meest legendarische artiestenkoppels aller tijden. Uit het stuk dat Susan voorleest valt meteen haar trefzekere pen op, waarmee ze de grenzeloze ambitie beschrijft en de hartstochtelijke liefde die is gedoemd te mislukken. Dit in tegenstelling tot deze, op historische feiten gebaseerde roman, waar ik intussen heel nieuwsgierig naar ben geworden. Tevreden liep ik de tent uit waar J. nog wat achterbleef in verrukking over de indrukwekkende verschijning van Susan Smit. Ik kijk uit naar Schrijvers on Stage op 15 september in de nieuwe bibliotheek waar Susan Smit te gast is en ik haar weer mag ontmoeten. J. laat ik voor de zekerheid maar thuis.

tellegenenferrar

  • Boek
  • Boek
  • Boek