Solliciteren? Tips van een recruiter

Iedereen, jong of oud, heeft al wel eens willen of moeten solliciteren. Dat is best lastig, want hoe trek je de aandacht van het bedrijf waar je solliciteert of van recruiters? Ben je bang dat je onderop de stapel terecht komt of heb je al tal afwijzingen gehad? In dit artikel een aantal tips van een recruiter die voor meerdere grote bedrijven heeft gewerkt en een eigen bedrijf heeft dat mensen helpt bij solliciteren. Zij deelt haar mening en geeft advies hoe je het beste voor de dag kan komen.

“Een sollicitatiebrief schrijf je voor maar één ding. Niet om aangenomen te worden, maar om uitgenodigd te worden voor een gesprek.”

#1 Lees voordat je gaat solliciteren op de functie de vacature goed door, hier staat immers de belangrijkste informatie voor je brief in. Ga daarna op zoek naar informatie over het bedrijf op de website en start een Google- zoektocht naar nieuws over het bedrijf. Je kunt ook de social media bekijken om te zien of er relevante gebeurtenissen plaats hebben gevonden.

#2 Bekijk goed of je de brief informeel of formeel kan schrijven. Dit heeft invloed op de aanhef van de brief. Een aanhef voor een formele brief begint met: Geachte heer/mevrouw Voorletter Achternaam (Geachte heer P. Visser of Geachte mevrouw A. Hoek). Een aanhef voor een informele brief begint met: Beste Voornaam (Beste Stefan)

#3 De sollicitatiebrief schrijf je voor maar één ding. Niet om aangenomen te worden, maar om uitgenodigd te worden voor een gesprek. Een sollicitant wordt niet aangenomen voordat hij of zij een gesprek heeft gehad met een contactpersoon van het betreffende bedrijf. Houd hier rekening mee. Je schrijft dus om een gesprek te krijgen. Niet om aangenomen te worden.

#4 Een recruiter kijkt als eerste of de sollicitant het werk aankan. Dit doet hij door de brief te lezen en het C.V. te bekijken. Bekijk de functie-eisen die worden gesteld en bewijs deze aan te kunnen met concrete bewijsvoering. Ga niet liegen! Een recruiter prikt hier doorheen. Schrijf in de brief waarom je de functie aankan.

#5 Geef aan waarom je bij het bedrijf past. Bij #1 ben je op zoek gegaan naar informatie over het bedrijf. Gebruik deze informatie om aan te geven waarom je bij het bedrijf past. Kun je je vinden in de missie en visie van het bedrijf? Zo ja, waarom dan?

#6 Zorg ervoor dat je brief persoonlijk is. Gebruik geen standaard brief voor elke organisatie. Ga concreet in op de eisen die er voor de functie gesteld worden.

#7 Als je uitgenodigd wordt voor een gesprek zorg je ervoor dat je op tijd van huis vertrekt zodat je niet in tijdnood komt. Ongeveer 10 minuten van te voren aanwezig is voldoende. Neem je brief, C.V. en de vacature mee.

Succes! 😉

  • Boek
  • Boek
  • Boek