Social media als nieuwsplatform

Uit onderzoek van Pew Research Center blijkt dat wij steeds vaker nieuws zoeken op social media. 62% van de onderzochte populatie geeft aan nieuws te zoeken via social media. Het onderzoek is al eens gehouden in 2012. Toen gaf 47% aan nieuws te zoeken via social media. Een groei van +13%.

Twee derde (66%) van Facebook gebruikers zegt nieuws te vergaren via het social media platform. Ongeveer 6 op de 10 mensen (59%) geeft aan nieuws te vergaren via Twitter. Bij andere social media platformen zoals Instagram en Snapchat ligt dit percentage veel lager, dit is ongeveer 20%. Reddit is ook erg populair, maar wordt in Nederland minder gebruikt. 70% geeft aan nieuws te vergaren via Reddit.

Het is nu niet zo dat alleen sociale media gebruikt wordt voor nieuwsvergaring. Ook traditionele media worden nog veelvuldig gebruikt. Zo zien we in het onderzoek dat iemand die Facebook als primaire social bron heeft ook zijn of haar informatie haalt van kabel en lokale televisie.

social traditionele media

Overzicht nieuwsvergaring verschillende media

Er is onderscheid gemaakt tussen zoeken naar nieuws op sociale media en het tegenkomen van nieuws op sociale media. Het blijkt dat gebruikers van Instagram, Youtube of Facebook eerder nieuws tegenkomen terwijl zij andere dingen aan het doen zijn. LinkedIn-, Twitter- en Reddit gebruikers zoeken naar informatie op deze sociale media.

social media nieuwsvergaring

nieuwsvergaring

Als je kijkt naar demografische kenmerken van consumenten die nieuws vergaren op social media met de grootste gebruikersaantallen zie je dat elk platform een iets andere samenstelling weergeeft. Instagram bijvoorbeeld, dit zijn waarschijnlijk veelal niet-blanke jongedames. LinkedIn daarentegen heeft een hoger opleidingsniveau en wordt meer door mannen dan vrouwen gebruikt. Hieronder zie je de samenstelling van de verschillende sociale media.

Demografisch overzicht per platform

Demografisch overzicht per platform

Mijn verwachting is dat in de komende tijd nóg meer nieuws via sociale media wordt geconsumeerd. Dit komt ook door de verandering waarop wij nieuws consumeren. De mens is visueler ingesteld en heeft behoefte aan korte, visuele boodschappen die kort en bondig het nieuws weergegeven.

Bronnen: News Use Across Media Platforms 2016 –  Jeffrey Gottfried & The Generational Content Gap – Fractl / Buzzstream