Recensie: Chef met Lef

Met watertanden kijk ik al jaren naar de foodphotos op het instagram-account van Nigel van der Horst, oftewel Chef met Lef! En nu heeft hij ook nog eens zijn eigen kookboek geschreven. Dat moest ik hebben natuurlijk! Nigel heeft het boek geschreven en Jonathan Klaasen heeft geholpen bij de wetenschappelijke onderbouwing van de recepten. Nigel vindt dat je alles kan eten, zolang het maar past binnen de grenzen. Dat heet: IIFYM (If It Fits Your Macros). En het betekent eigenlijk dat je alles kunt en mag eten zolang het maar niet je macronutriënten (koolhydraten, vet en eiwitten) overschrijdt. Ideaal!

To eat is a necessity, but to eat intelligently is an art

Eens iets anders

Ik word gek van alle foodtrends die om de week weer populair zijn. De ene week is dat wat gezond is niet meer gezond en andersom. Het boek Chef met Lef doorbreekt alle foodtrends. Nigel maakt gewoon lekkere recepten die in jouw voedingsschema passen. Zo eet je gebalanceerd en ook nog eens super lekker, want het boek staat vol met overheerlijke pancakes, pizza’s en andere maaltijden. Jonathan Klaassen, een goede vriend van Nigel, is diëtist. Hij schreef mee aan het boek en deelde daarbij zijn kennis over voedsel. Zo heeft het boek niet alleen lekkere recepten, maar zijn deze ook nog eens wetenschappelijk onderbouwd.
chef met lef

Het boek

Het boek is prachtig vormgegeven en dat merk je gelijk als je het boek openslaat. De foto’s in het boek zijn zelf genomen door Nigel, check ook even zijn fotografie instagram-account. Het boek heeft een moderne look met een speels lettertype dat past bij de manier waarop het boek opgebouwd is. De recepten zijn duidelijk omschreven, mét bijbehorende voedingswaarden. “To eat is a necessity, but to eat intelligently is an art”. Deze quote heeft Nigel geïnspireerd om te experimenteren met eten en voedingswaarden.

Chef met lef

Ik ben Nigel van der Horst, geboren op 28 augustus 1990. Sporter, kok en heel soms model. Ik wil mensen laten zien dat je heerlijk kan eten. En dat je gezond kan zijn en een goed lichaam kan behalen door middel van balans te hebben in je voeding, beweging en eventuele “guilty pleasures”. Door de media & bepaalde “foodtrends”, wat nou wel of niet gezond is, weet men vaak niet meer wat ze nou wel of niet mogen of kunnen eten. En ik kan je één ding zeggen, het gaat om balans, in je maaltijden, beweging en alle andere dingen die je dagelijks bezig houden. (bron: nigelvdhorst.com)
chef met lef