Pompoenen, lekker en gezond

Als je net als ik zo ecologisch mogelijk probeert te eten, betekent dit dat je eet wat het seizoen aanbiedt. In de herfst komen er dan ook veel pompoenen bij mij op tafel.

Soorten en maten

Pompoenen heb je in alle soorten, maten en kleuren. Wat je misschien niet zou verwachten, is dat het familie is van de komkommer. We eten meestal alleen de vruchten en zaden, maar eigenlijk is er nog veel meer eetbaar van de pompoenplant. Je kunt de jonge stengeltoppen eten, maar ook de bloem van de pompoen is heerlijk. Oorspronkelijk kwamen pompoenen alleen voor in Mexico en Noordelijk deel van Zuid-Amerika. Maar gelukkig  voor mij telen wij ze in Nederland nu ook.

De lekkerste pompoen?

Volgens kenners is de lekkerste pompoen de Hokkaido pompoen. Dit is een ras met een mooie oranje kleur, een zoete smaak en stevig vruchtvlees. Deze Hokkaido pompoen is eigenlijk maar een kleintje als we hem vergelijken met zijn grote broer, de Curcurbita Maxima. Deze reuzenpompoen kan wel één meter in omvang worden en 70 kilo zwaar wegen. Hij is bolrond en wordt heel vaak gebruikt bij Halloweenfeesten. De pompoen wordt uitgehold om leuke maskers van te maken.

Zijn pompoenen gezond?

Ja zeker! Ze bevatten veel vitamine C, vitamine E en betacaroteen. Dit laatste stofje geeft de mooie kleur aan de pompoen. Het lichaam kan betacaroteen omzetten naar vitamine A. Deze vitamine is goed voor onze ogen; het helpt de ogen aanpassen aan het schemerlicht.

Zowel vitamine C als vitamine E zijn belangrijk voor de gezondheid van de huid. Vitamine C helpt het lichaam bij verwondingen en vitamine E is een antioxidant die samen met vitamine C het lichaam beschermt tegen zonschade en voorkomt dat huid uitdroogt.

Maar er is nog meer goed nieuws. Betacaroteen, vitamine C en E zijn antioxidanten. Juist deze anti-oxidanten helpen het immuunsysteem ontstekingen te bestrijden. Antioxidanten lossen ontstekingen op en zorgen ervoor dat we ze niet meer terug krijgen.

Pompoenen zitten ook boordevol mineralen. Als we kijken naar 100 gram pompoen dan levert dat al 14% van de algemene dagelijkse hoeveelheid aan koper op en 10% ijzer. Verder bevatten ze veel kalium, koper en fosfor.

Alfa-linoleenzuur

Pompoenen zijn rijk aan omega 3 vetzuren. Ze bevatten veel alfa-linoleenzuur. Dit vetzuur is belangrijk voor de stofwisseling van de hersenen. Alfa-linoleenzuur vind je ook in walnoten. In 70 gram walnoten zit net zoveel alfa-linoleenzuur als in 200 gram pompoen. Het is makkelijker om 200 gram pompoen te eten dan 70 gram walnoten.

Onze darmen worden ook blij van pompoenen, omdat ze veel vezels bevatten. Vezels zorgen ervoor dat de darmen gezond blijven. Onze darmbacteriën leven van vezels. Vezels hebben een gunstige invloed op het ontlastingspatroon.

Jubelen

Het jubelverhaal over pompoenen houdt nog niet op! We hebben het nog niet over de zaden van de pompoen gehad. De zaden van de pompoen zijn rijk aan tryptofaan. In het lichaam wordt tryptofaan omgezet in Gaba. Dit is een neurotransmitter waar we rustig en ontspannen van worden. Dit maakt dat het eten van pompoenen je kan helpen als je depressief bent, maar ook om lekker te gaan slapen.

Lekker eten!

Wat kun je doen met een pompoen? De meest populaire manier om pompoen te eten is door de soep. Geroosterd in de oven is ook erg lekker. Maar wist je dat je er ook heel goed mee kan bakken? Denk maar eens aan muffins of pompoencake. Heb jij nog meer motivatie nodig om pompoen te eten? In deze boeken zijn lekkere recepten te vinden! Pompoenen en courgettes van Helga Buchter-Weisbrodt of Thuis bij Jamie: kook met het ritme van de seizoenen van Jamie Oliver. Eet lekker!