Koud! Hier word je warm van!

Brrr. Het is heerlijk koud buiten. Er komt een Russisch koudefront aan met temperaturen tot ver onder het nulpunt. De schaatsen worden uit het vet gehaald. In Friesland begint het schaatsbloed al harder te stromen. De natuur is tot rust gekomen. De bomen zijn kaal en slaan hun energie op voor een uitbundig voorjaar. Hier en daar zie je al knoppen en jonge blaadjes aan de bomen. Dieren hebben een dikkere vacht en hun activiteiten staan op een wat lager pitje.

Ook bij ons (mensen) is er een verschil in seizoenen merkbaar. In de winter slaan we vet op. De oermensen hadden dit nodig om zich te verwarmen om straks, in het voorjaar, voldoende energie te hebben om te gaan ‘jagen’. Het bloed wordt dikker en stroomt langzamer. Dit slimme trucje van de natuur zorgt ervoor dat we voedingsstoffen (die immers in de winter schaarser horen te zijn) goed kunnen opnemen en de vrijgekomen energie langer kunnen vasthouden.

Tegenwoordig jagen wij natuurlijk niet meer. Onze jacht heeft zich verplaatst naar de koelkast of naar de supermarkt. Wij verschuilen ons in warme huizen. Dat is de reden waarom we in winter vaak wat extra’s kilo’s kweken.

Verkoelende en verwarmende voedingsmiddelen?

De natuur is mooi ingericht. Het ritme van de seizoenen zorgt ervoor dat er voeding is die verwarmend of verkoelend werkt. Wintergroenten groeien heel langzaam en werken verwarmend. Snel groeiende groenten, zoals sla, bevatten veel water en zijn dus verkoelend.

Voorbeelden van verkoelende voedingsmiddelen: vers fruit, salades, yoghurt, augurken, water, alcohol. Smaakmakers zoals salie, dragon, zout, sojasaus en miso hebben een verkoelende werking.

Verwarmende voedingsmiddelen: pompoen, peper, paprika, kaneel, nootmuskaat, zoete aardappel, ui, prei,wortel, pastinaak. Kruiden zoals gember, zwarte peper en kaneel werken ook verwarmend. Ginko biloba en rozemarijn verbeteren de doorbloeding, waardoor je het ook weer warm krijgt.

Ook de bereidingswijze beïnvloedt of voeding verwarmend of verkoelend is. Rauw eten, blancheren of het stomen van groenten werkt verkoelend. Stoven, grillen en bakken werkt verwarmend. Het toevoegen van kruiden en specerijen versterkt het verwarmende effect nog eens. Het lichaam is gevoelig voor seizoensveranderingen. Dat hebben wij van nature meegekregen. In de herfst en winter werkt onze spijsvertering krachtig. Dan hebben we energie nodig en voeding die ons verwarmt. In de lente en zomer verbruiken we veel energie en gaat alles sneller. We worden warmer en hebben behoefte aan verkoelende voedingsmiddelen.

Recept

Heb jij een fijne wandeling gemaakt en kom je verkleumd thuis? Dan heb ik hier een heerlijk recept voor je waar je van opwarmt:

Golden milk

  • 250 ml amandelmelk (of een andere plantaardige melk)
  • ½ theelepeltje kaneel
  • Stukje verse gember (ter grootte van een ½ duim)
  • Snufje zwarte peper
  • ½ theelepeltje kurkuma
  • Klein scheutje agavesiroop

Giet de melk in een pannetje. Voeg de kaneel, gember, zwarte peper, curcuma en agavesiroop toe en verwarm het. Als het bijna kookt haal de de gember er uit. Eventueel kun je de melk nog wat opschuimen. Schenk het in een glas en strooi er wat extra kaneel er over heen. Lekker!!