Koningsdag: hoe haak jij in met je marketingactiviteiten?

Donderdag 27 april: Koningsdag! De dag waarop iedereen in oranje uitgedost erop uit gaat om langs de vele vrijmarkten te struinen, terrasjes te pakken (als het niet te koud is …) en de hele dag feest te vieren. Een zeer geschikt moment om op in te haken met je marketingactiviteiten. Maar hoe doe je dat op een leuke aansprekende manier?

Koningsdag, eerder Prinsessedag en Koninginnedag, is een nationale feestdag in het Koninkrijk der Nederlanden ter ere van het staatshoofd. In alle delen van het Koninkrijk geldt dit voor de meeste werknemers als vrije dag en wordt het gevierd met verschillende festiviteiten, waaronder de vrijmarkten en het dragen van oranje kleding. Traditioneel brengt de vorst op deze dag ook een ceremonieel bezoek aan een of meer gemeenten van het land. 2013 was het laatste jaar waarin de feestdag op 30 april gevierd werd als Koninginnedag. Sinds 2014 heet de dag Koningsdag en wordt hij gehouden op 27 april, de verjaardag van koning Willem-Alexander.

Hoe beleeft jouw doelgroep Koningsdag?

Wat doen mensen zoal op Koningsdag? Ze gaan op pad: naar de vrijmarkt (als bezoeker of exposant), zoeken het terras op, gaan gezellig barbecueën, varen op een bootje door de grachten van Amsterdam enzovoort. Voldoende aanknopingspunten! De kunst is nu om je marketingactiviteiten aan te laten sluiten op je doelgroep en de associaties die je doelgroep heeft bij Koningsdag. Timing is belangrijk en gelijk ook lastig te bepalen. Vergeet bijvoorbeeld Koningsnacht niet: de avond voor Koningsdag is erg populair. Mensen gaan alvast de stad in om zo’n goed mogelijke plek op de vrijmarkt te bemachtigen, om vast wat sfeer mee te pikken of om gewoon extra lang te feesten. Afhankelijk van hoe jouw doelgroep er uitziet kun je inschatten wat het meeste aanspreekt als je marketingacties inzet. Interessant dit jaar: het weer. Het schijnt erg koud te worden. Een mooie inhaker voor merken zoals Unox en Chocomel …Of misschien voor jouw merk?

Marketing rond Koningsdag

Heb je nog geen marketingactiviteiten gepland rond Koningsdag? Dan is het tijd om nu aan de slag te gaan. We denken even met je mee om je op gang te helpen:

  1. Heb je een webshop of fysieke winkel? Zoek dan eens in je collectie alle oranje artikelen bij elkaar en verzin daar leuke acties omheen in de aanloop  naar 27 april.
  2. Stuur je relaties een speciale oranje-nieuwsbrief: geef korting op oranje producten of kondig een specifieke Koningsdag-korting aan.
  3. Geen webshop of oranje artikelen maar verkoop jij bijvoorbeeld diensten? Dan is het tijd om je fantasie de vrije loop te laten en een inhaker te bedenken waarmee je je relaties verrast.
  4. Plan een brainstormsessie en je zult zien dat je al snel meerdere ideeën hebt waarmee je aan de slag kunt.
  5. Bloggen! Schrijf een aantal ‘oranje’ blogs die je vervolgens deelt op alle social media kanalen waarop je je bevindt. Zelf geen blogger? Laat gastbloggers het voor je doen.
  6. Maak visuals die je kunt delen op Facebook, Instagram enzovoort.
  7. Quotes doen het ook altijd goed. Maak er een (of een aantal) in jeigen huisstijl en deel ‘m via social media. Met Canva kun je eenvoudig zelf een mooie visual maken trouwens.

Beter goed gejat dan slecht bedacht

Zo is het vaak wel toch? Ga op onderzoek uit en kijk wat er in de afgelopen jaren door je concurrenten is gedaan aan marketingacties. Natuurlijk moet je niet letterlijk kopiëren maar vaak kom je door goede voorbeelden al snel op een vergelijkbaar idee waarmee je aan de slag kunt. Dus surf het internet af op zoek naar inspiratie. Google is je vriend! Maak bijvoorbeeld een bord aan op Pinterest waar je alles wat je tegenkomt, en je aanspreekt, verzamelt. Combineer onderdelen van die voorbeelden en maak je eigen unieke inhaker.

Ik wens je heel veel succes met je to-do-lijstje! En alvast een geslaagde Koningsdag.