Havermout: zo gewoon en toch zo bijzonder

Laten we het eens hebben over havermout! Nu niet gelijk weg klikken omdat je denkt aan een bord havermoutpap. Er zijn meer mogelijkheden om havermout te eten, maar dat bewaar ik voor onderaan dit blog. Wist je dat dit één van de gezondste granen ter wereld is? Het is een glutenvrij graan dat een bron is voor belangrijke vitamines, mineralen, vezels en anti-oxidanten. Eigenlijk is het eten van havermout werken aan je gezondheid. Waarom? Dat ga ik je vertellen.

Wat havermout nou eigenlijk?

Haver is een graansoort die al heel lang bestaat. Het werd altijd gebruikt voor veevoer. Maar is nu in relatief korte tijd ook enorm geliefd door de mens. En terecht, gezien de voedingswaarde. Haver is de hele korrel. Dit heeft een lange bereidingstijd nodig. We gebruiken meestal havervlokken. Om dit te maken verhit je de haverkorrels, knipt ze doormidden en rolt ze dan plat. Zo heeft het een kortere kooktijd nodig.

Havermout

Superfood

We kunnen dit graan als superfood beschouwen. Het is een bron van koolhydraten en vezels. Bovendien bevat het meer eiwitten en vet dan alle granen. Ook vitamines als B1, B5 en foliumzuur zitten veel in havermout. Net als de mineralen mangaan, fosfor, magnesium, koper, ijzer en zink.

Bloeddruk

Dit graan zit ook vol anti-oxidanten. Het bevat zelfs een heel speciale anti-oxidant: avenanthramide. Dit stofje is uniek voor dit superfood en helpt de bloeddruk te verlagen. Dat komt omdat avenanthramide stikstofmonoxide produceert. Hierdoor verwijden de bloedvaten en verlaagt de bloeddruk.

Vezels

In havermout zitten betaglucanen. Dit is een vezel die, als het in contact komt met water, een dikke gelachtige substantie wordt. Dit gebeurt in onze darmen. Hoewel ik moet toegeven dat dit niet aantrekkelijk klinkt, is het wel heel goed voor onze gezondheid. Dit vezeltje zorgt er namelijk voor dat:

  • het slechte cholesterolgehalte in het bloed daalt
  • de bloedsuikers normaliseren
  • je een verzadigd gevoel krijgt
  • de groei van goede bacteriën in de darmen gestimuleerd wordt

Overgewicht

Dit gezonde graan is niet alleen heerlijk om te eten, het geeft je ook een verzadigd gevoel. Dit komt omdat de het de maag lediging vertraagt. Je hebt langer een volle maag en geen behoefte om nog iets te eten, waardoor je minder calorieën eet en je zal gaan afvallen.

Huid

Havermout is een weldaad voor de huid. De koolhydraten en eiwitten uit dit graan kunnen zich aan de huid binden en hier een beschermend laagje vormen, waardoor je minder vocht verliest. De betaglucanen op hun beurt houden het vocht in de huid vast. Het is niet toevallig dat veel modellen de dag beginnen met havermout en dat schoonheidsproducten vaak havermout bevatten.

Allemaal aan de havermout!

Heb ik je enthousiast gemaakt over havermout en wil je het ook gaan eten? Een kom havermoutpap (gemaakt van het welbekende graan, amandelmelk, appel, kaneel en walnoten) is mijn favoriete ontbijt. Maar misschien gruw je wel van pap. Je kunt echter nog veel meer met dit superfood doen! Je kunt granola maken, je kunt het als meel gebruiken bij het maken van bananenpannenkoekjes en je kunt het toevoegen aan brood. Misschien kan één van deze boeken je enthousiast maken: Havermout van Amy Ruth Finegold, Havermoutje: 70 havermoutrecepten van pasta tot pannenkoek, van Pascalle Bonnier, of Van tajine tot havermout: 60 gezonde recepten geïnspireerd door de Marokkaanse keuken van Jamila Winwood.

Ben jij een havermout-liefhebber?