De zeven beste tips voor een goed ontbijt

Je kent het spreekwoord waarschijnlijk al: ontbijt als een keizer, lunch als een koning en dineer als een bedelaar. Ontbijt is een belangrijke maaltijd. Een beschuitje met hagelslag is geen keizerlijk begin van de dag. De eerste maaltijd van de dag moet voedzaam zijn en je energie en voedingsstoffen leveren gedurende de rest van de dag.  Maar wat is nu een goede startmaaltijd? Ik geef je zeven ontbijttips. 

Eieren

De dag starten met een eitje zorgt ervoor dat je een voldaan gevoel krijgt, waardoor je minder behoefte hebt aan een tussendoortje. Een ei zorgt er ook voor dat je tijdens de lunch niet te veel calorieën neemt én zorgt voor stabiele bloedsuikers. Bovendien bevatten ze veel nuttige voedingsstoffen. Denk aan luteïne en zeaxantine, antioxidanten die heel belangrijk zijn voor onze ogen. Een ei is ook een bron van choline, een zeer belangrijk voedingsstofje voor de hersenen en lever. Eieren staan een beetje in een kwaad daglicht. Zo zouden ze het cholesterolgehalte in het bloed verhogen. Niets is minder waar. Eieren verhogen het HDL (‘goede’ cholesterol), terwijl het LDL (‘slechte’ cholesterol) en het totaal cholesterol nauwelijks veranderen. Wel zorgen de eieren voor een stabiele bloedsuiker, wat een gunstige invloed heeft op het cholesterolgehalte in het bloed.

Griekse yoghurt

Griekse yoghurt is lekker romig en voedzaam. Om yoghurt te maken worden melkzuur bacteriën toegevoegd aan magere, halfvolle, volle of rauwe melk. De melk gaat stremmen en wordt dikker. De lactose (melksuiker) wordt omgezet, wat de zure frisse smaak aan de yoghurt geeft. Bij Griekse yoghurt wordt dan ook nog eens het overtollige water eruit gehaald waardoor het dikker wordt. Hierdoor wordt het geconcentreerder en bevat het veel eiwitten. Eiwitten zorgen voor verzadiging, waardoor je geen honger gevoelens krijgt. Griekse yoghurt helpt je daardoor ook om gewicht te verliezen. Volle Griekse yoghurt bevat wel weer wat meer vet. Dit vet (CLA= geconjugeerd linolzuur) is echter een essentieel vetzuur. Dit stimuleert de afbraak van vetten. Er is nog een positief aspect aan Griekse yoghurt. De melkzuur bacteriën (bifidobacteriën) zijn weer enorm belangrijk voor je darmen.

Koffie

Voor velen is dit wellicht de beste suggestie. Koffie is een geweldige drank om de dag mee te starten. Het verbetert de stemming en je wordt er wakker van. Cafeïne verhoogt de stofwisseling en vetverbranding. Koffie is rijk aan antioxidanten en remt ontstekingen in het lichaam. Misschien word je blij en denk je nu ‘permissie’ te hebben om de hele dag door koffie te drinken. Helaas. Dit effect bereik je alleen bij maximaal vier kopjes per dag. Overigens is het verstandig de koffie voor 14.00 uur te drinken. Later op de dag heeft het een negatieve invloed op je nachtrust.

Havermout

Wil je graag granen eten bij het ontbijt? Dan is havermout een gezonde keuze. Havermout is gemalen haver en zit boordevol oplosbare vezels. Deze vezels zijn superbelangrijk voor de gezondheid, inclusief het verlagen van cholesterol. Haver is rijk aan antioxidanten. Deze stofjes beschermen ons hart en verlagen de bloeddruk. Ofschoon haver van nature glutenarm is, kunnen er in theorie wel gluten inzitten. Dat komt omdat het graan gemalen wordt in een fabriek (of molen) waar ook ander graan gemalen wordt. Wil je glutenvrij eten? Lees dan even goed het etiket.

Bessen

Ze zijn verrukkelijk en rijk aan antioxidanten zoals antocyanine, die belangrijk zijn voor een gezond hart. Bessen bevatten minder suiker dan de meeste fruitsoorten en zijn vezelrijk. Maar er is nog meer goed nieuws te vermelden. Zo verlagen ze ontstekingsmarkers in het bloed, helpen het cholesterol te verlagen en zorgen voor gezonde bloedvaten.

Noten

Noten zijn smakelijk, knapperig en zitten vol voedingsstoffen. Een handje noten bij het ontbijt geeft je een vol gevoel en helpt om je gewicht onder controle te houden (natuurlijk niet gelijk de hele zak opeten). Hoewel noten calorierijk zijn, bevatten ze veel gezonde vetten. Noten zijn ook goed voor hart- en bloedvaten, houden de bloedsuiker spiegel constant en verlagen ontstekingen in het lichaam. Ze bevatten naast de gezonde vetten ook veel magnesium en kalium. Paranoten bevatten ook nog eens veel selenium, een mineraal dat weer super belangrijk voor een goede schildklierwerking is (drie noten bevattem voldoende selenium).

Groene thee

Dit mag uiteraard niet ontbreken in dit lijstje. Het is één van de gezondste drankjes op aarde. In de thee zit wat coffeïne dat ervoor zorgt dat we wakker worden en alert zijn. Het verbetert onze stemming en verhoogt de stofwisseling. In groene thee vinden we EGCG. Dit stofje beschermt onze hersenen, zenuwen en hart- en bloedvaten.

Met bovenstaande tips moet het wel lukken om een keizerlijk ontbijt te bedenken. Wil je hulp hebben? Raadpleeg dan eens deze boeken: Superfood ontbijt van Kate Turner en Havermout van Amy Ruth Finegold.

Waar ontbijt jij het liefste mee (of misschien ontbijt je liever niet)?