Booky: de haalservice van de nieuwe bibliotheek

Een innovatief experiment van de nieuwe bibliotheek: Booky, een chatbot die boeken ophaalt. Op donderdag 30 maart start de nieuwe bibliotheek met de eerste experimenten op het gebied van een boeken ophaalservice: Booky, een charmant alternatief op BOL.com en Amazon. Booky is een innovatieve chatbot die via WhatsApp bereikbaar is op nummer 06-195 38 930. Geef aan Booky door wanneer je wilt dat je boeken opgehaald worden en binnen een half uur staat de ophaalservice voor je deur!

Local Heroes

“Zoek een ergernis waar veel gebruikers last van hebben en los dit op”. Zo luidt het een eenvoudige credo waarmee vele startups nieuwe baanbrekende innovaties bedenken om alledaagse problemen op te lossen. Ook het innovatieteam van de nieuwe bibliotheek past dit credo toe. Adham Laamraoui vertelt hierover: ”Onlangs zijn wij een nieuw YouTube format gestart, genaamd ‘Local Heroes’. Hierbij lossen de lokale helden van de bibliotheek, Sven en Daniel, alledaagse ergernissen op. Het format is simpel: wij roepen de kijkers op een ergernis te delen en de Local Heroes lossen het op. Een van de meest ingestuurde ergernissen was het ongemak dat gepaard gaat met het terugbrengen van boeken met vervelende boetes als gevolg”.

Booky

Booky is een innovatieve chatbot die je via WhatsApp kunt benaderen. Je geeft je gegevens door aan Booky en het systeem zoekt, op basis van een geavanceerd algoritme, de meest efficiënte route voor de eerstvolgende beschikbare koerier. Doordat Booky gebruik maakt van NLP (Natural Language Processing) en Artificiële Intelligentie (IBM Watson) heeft de gebruiker een optimale ervaring en staat er binnen 30 minuten een koerier voor de deur om de boeken op te halen. Het betreft in de basis een cross-platform systeem. Het downloaden van wéér een extra app is dan ook niet nodig, Booky gebruik je gewoon via WhatsApp door het nummer 06-195 38 930 toe te voegen.

Eerst halen, later misschien ook brengen

De nieuwe bibliotheek voert deze week vanaf donderdag de eerste experimenten uit, te beginnen met een haalservice. Er is in het geheim al veel getest, en wij hebben vertrouwen in onze bètaversie. De vraag is vooral of het verkeer meezit. Als de haalservice een succes blijkt te zijn, dan starten we in de nazomer met een brengservice.

Hoe gebruik je Booky

– WhatsApp ons: 06 195 38 930
– Stuur ons je pasnummer en locatie
– Binnen een half uur komen wij je boeken halen

*bereikbaar tijdens kantooruren